Les IM ou en français messageries instantanées sont en pleine mutation. Le pionner ICQ a perdu sa place de leader aussi vite qu’il l’avait conquise, MSN Messenger l’actuel champion se bat pour ne pas suivre le même sort. Un outsider de poids est venu perturber l’expansion de Microsoft – j’ai nommé Skype.
Au niveau mondial, 61% des utilisateurs de IM se servent de MSN Messenger. En Amérique Latine se chiffre passe à 90% alors qu’en Europe et en Asie il se situe au dessus des 70%. L’Amérique du Nord est le marché le plus diversifié avec 27% pour AOL et 37% pour Yahoo! Messenger.
Le pourcentage d’utilisation de Skype à l’échelle du Web est de 14% avec des variations importantes notamment en Asie où le nombre de Skypers atteint les 26%.
Il est clair que Microsoft cherche à contrer l’avancée spectaculaire de Skype en intégrant la Voip sur son client. Le résultat de cette guerre dans les prochains mois.
According to the study, eighty-two million people, or 49 percent of the European online population, used IM applications to communicate online in February. In comparison, sixty-nine million people in North America, or only 37 percent of the online population, used IM during the same timeframe.
According to the study, eighty-two million people, or 49 percent of the European online population, used IM applications to communicate online in February. In comparison, sixty-nine million people in North America, or only 37 percent of the online population, used IM during the same timeframe.
Interestingly, the analysis showed that IM is most heavily used in the Latin American region, with 64 percent of the online population using IM in February.
The MSN Messenger application has the strongest penetration worldwide, with 61 percent of worldwide IM users utilizing the application in February. MSN Messenger is also dominant in Latin America, reaching more than 90 percent of IM users, and in Europe and Asia Pacific, reaching more than 70 percent of IM users in each region. North America is the most competitive IM market, with MSN Messenger, AOL/Aim and Yahoo! Messenger each garnering between 27 percent and 37 percent of IM users in February.
Additional IM programs are gaining ground, especially outside of North America. Skype is now used by 14 percent of IM users worldwide, although this application is used by only 3 percent of the online population in North America. Skype appears most popular in Asia Pacific, reaching 26 percent of the region’s IM user population.
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